Experiment med ny hemsida

Den gamla hemsidan var baserad på Joomla (PHP 5). Tyvärr så är det en så pass gammal version så att det inte enkelt går att uppdatera till den senaste (PHP 7.2) och vi har därför beslutat att gå över till WordPress.  Målet är att det skall bli enklare att editera och göra inlägg samt få ett snyggare och fräschare utseende.
/Webadmin

SDR mottagare för 10kHz-32MHz / KiwiSDR

Efter det inledande experimentet med SDR mottagare på 2m som verkar fungera acceptabel så införskaffades en SDR mottagare för kortvågen. Frekvensområdet är 10kHz till 32 MHz och den klarar 4 st användare samtidigt. Dvs varje enskild användare kan lyssna på vilket band/mode de önskar. KiwiSDR har även en inbyggd GPS mottagare som används som frekvensstandard för mycket god frekvensnoggrannhet.  Denna är monterad i Slytan och initialt kommer den vara ansluten till en dipol för 40m/80m.

Länk till mottagaren – klicka här

Trots att QTH för mottagaren inte kunde bli bättre så har vi ett litet bekymmer med switchade nätdelar som orsakar störningar på HF bandet. Dessa högeffektiva små nätdelarna har en sak gemensamt de är nämligen inte skärmade och i vissa fall har de även dålig filtrering både på primär 220VAC och sekundärsidan 5VDC. Planen är att samtliga 5V switchade nätdelar skall bytas ut mot något annat exempelvis en linjär 5V nätdel. 

Ni som vill lyssna på någon av de andra publika KiwiSDR mottagarna hittar dessa här:  https://sdr.hu/?q=kiwisdr

/Webadmin

RTL-SDR mottagare på 2m i Slytan

Med ökad bandbredd så har vi fått möjlighet att sätta upp en SDR mottagare för 2 meter i Slytan. Frekvensområdet är i nuläget 2 MHz och 3 användare pga att vi använder oss av en Raspberry Pi3 med begränsad processorkraft. Mottagaren sitter på samma plats som SK5LW repeater dvs går repeatern igång så blir mottagaren överstyrd. Antennen som används är en 4 stack.

Länk till mottagaren – klicka här

/Webadmin

5GHz WiFi länk mot internet

Sedan många år så har klubben uppkoppling till internet via ADSL. Detta är gammal teknik som numera ofta avvecklas och andra lösningar måste till. Dessutom är kapaciteten uppströms väldigt begränsad vilket förhindrar eller begränsar möjligheten till digital utveckling inom amatörradio exempelvis EchoLink, D-Star (och andra digitala moden), SDR mottagare, fjärrstyrda sändare/mottagare (ex IC-706 med RemoteRig interface).

Klubben har redan ett internt länknät på 5GHz och en klubbmedlemmarna med tillgång till fiberanslutning har även anslutit sig till klubbens nät via 5GHz WiFi. Det betyder att ADSL uppkopplingen kan i förlängningen sägas upp och ersättas med en 4G uppkoppling mot nätet (skall endast användas som backup om 5GHz uppkopplingen ut mot nätet fallerar).

/Webadmin